Digitale vaardigheden docenten

Programmeren is ‘hot’ en sowieso worden er steeds meer digitale vaardigheden van docenten gevraagd.

Docenten en social media

© 2MW stockfoto

Sommige leerkrachten vinden dat geweldig en hebben geen probleem om dit in hun lessen te integreren. Anderen hebben er meer moeite mee. Ze hebben geen tijd zich er echt in te verdiepen en weten op het web niet waar ze het moeten zoeken. Ze krijgen wel eens een studiedag of tip van een collega hierover, maar dat is te weinig.

Je merkt dan ook dat de verschillen tussen kinderen en jongeren op het gebied van mediawijsheid/digitale vaardigheden best groot zijn, omdat het er nu sterk vanaf hangt welke docent ze hebben en wat ze van huis meekrijgen. Dit bepaalt mede hun succes in studie en op de arbeidsmarkt.

Zie ook dit rapport van Kennisnet.

Om docenten te helpen deze verschillen te verkleinen verzorg ik 2 soorten trainingen:

De eerste bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2,5 uur, de tweede is in overleg. De docenten krijgen achtergrondkennis, maar doen ook veel les ideeën op. Ze weten na afloop hoe ze programmeren, games en/of social media kunnen inzetten in hun lessen om daarmee de leerlingen digitaal geletterd te maken.

Dit is in mijn trainingen echter niet het einddoel. Ik leer docenten ook wat ze hiermee bij leerlingen zoal kunnen bewerkstelligen:

  • het stimuleren van computational thinking
  • het vinden van hun eigen stem (talentontwikkeling)
  • zelfontdekkend leren
  • probleemoplossend vermogen
  • samenwerkend leren
  • kritisch en creatief denken
  • bewustwording van henzelf als onderdeel van de online community
Enhanced by ZemantaInteresse? Neem contact op voor een offerte.