Conchita Wurst en storytelling

Doe als man een baard en jurk aan en je valt op. Heb je daarbij ook nog een verhaal dan kan je niet meer stuk.

Het verhaal van Tom Neuwirth en/of zijn alter ego Conchita Wurst is persoonlijk maar universeel, met worsteling maar ook met happy end.

kampvuurDe hoofdpersoon heeft een moeilijke pubertijd (drama) en wordt veel gepest (conflict, tegenstanders), maar weet dit te overstijgen (moed) en herrijst als een Phoenix (einde).

Conchita/Tom wint er het Eurovisiesongfestival mee. Voor mij het bewijs dat storytelling werkt.

Waarom is goede storytelling zo krachtig?

  • Het trekt onze aandacht en houdt ons bezig, omdat we ons herkennen in de worsteling en emoties.
  • We onthouden het zo beter. Onze hersenen zijn steeds op zoek naar samenhang tussen informatie en dat is precies wat verhalen voor ons doen. Daardoor onthouden we ze veel gemakkelijker dan losse feiten en cijfers.
  • Door de vorm (begin, midden, eind) blijven we geboeid: je wilt weten hoe het afloopt.

Bedrijven hebben storytelling al een tijdje ontdekt. Ze gebruiken het om zich met een goed verhaal te onderscheiden van andere en klanten aan zich te binden. Ze verwoorden ermee waar ze voor staan en hoe ze zover zijn gekomen. Dus niet door een (zoveelste) rijtje saaie kernwaarden en opgeblazen corporate statements maar door een pakkend verhaal.

Een goed verhaal maken is nog niet zo eenvoudig. Maar mits echt, spannend en creatief, wel effectief. Niet alleen voor bedrijven, maar ook in het onderwijs, bij trainingen, via social media (zie bijvoorbeeld de Titanic op Twitter) of als CV (‘personal storytelling’). En voor Conchita.

Meer weten? Kijk bij mijn aanbod en neem contact op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *