Design thinking op de basisschool via het maken van games

De leerlingen hebben de grootste lol. Willen voortdurend aan me laten zien hoe hun game vordert. Gaan zo ongeveer met elkaar op de vuist om hun game te kunnen presenteren op het digibord. Daar geniet ik wel van, maar het knaagt ook. Want wat leren ze hier nou van eigenlijk? Wat ben ik toch een zeurpiet.

Games maken met Gamestudio

Gamestudio van het Klokhuis (ontworpen door IJsfontein)

Ik geef nu een aantal jaren naschoolse lessen aan basisschoolleerlingen, waar ze onder andere games maken met Gamestudio. Hiermee kun je heel snel een platformspelletje maken. Een paar blokjes toevoegen waar je speler overheen moet springen, wat muntjes om te verdienen, een finish en klaar is Kees.

Hoewel Gamestudio inmiddels een beetje oldskool is, is het wel uniek. Kinderen vinden het altijd leuk en volwassenen ook, merkte ik in mijn training voor docenten.

Mediawijs worden

Maar als docent wil je ook graag dat je leerlingen er iets van leren. Meer dan alleen het programma kunnen gebruiken. En als mediawijsheidprofessional wil ik ook dat ze er op de een of andere manier mediawijs van worden.

Anders dan bij Scratch, waar leerlingen eerst goed moeten snappen hoe ze ermee kunnen programmeren voordat ze hun eigen game of animatie kunnen gaan maken, kunnen leerlingen bij Gamestudio na een korte uitleg gelijk al aan de gang.

Gaat het bij Scratch meer om het proces, bij Gamestudio gaat het om het product, de game zelf.

Ontwerpend leren

En dan kun je mooi aan de slag met ontwerpend leren (ook wel: design thinking).
Dit ben ik nu al een tijd in delen aan het uitproberen en het is niet makkelijk. Kinderen gaan liever meteen aan de slag achter de computer dan dat ze eerst moeten nadenken over wat ze eigenlijk willen gaan maken. Maar het geeft wel verdieping en structuur aan het proces. En meer begrip hoe games nu eigenlijk in elkaar zitten. En je maakt gebruik van hun aanwezige kennis op gamegebied.

Ontwerpend leren

Bron: Wetenschapsknooppunt Zuid Holland

Een aantal zaken waar je hierbij op moet letten:

  • Er moet een uitgangspunt zijn
    Bijvoorbeeld: hoe kun je een game maken waar je iets van leert? Of die totaal verslavend is? Laat leerlingen nadenken over de behoeften van de doelgroep voor wie ze hun game maken.
  • Er moet een programma van eisen zijn
    Waar moet de game aan voldoen? Betrek hierbij game design elementen als: wanneer verdient je speler een beloning, hoe ziet het parcours eruit, enz.
  • Laat de leerlingen eerst een ontwerp maken
    Leerlingen gaan eerst offline hun ideeën uitwerken voordat ze op de computer aan de slag gaan.
  • Leer leerlingen feed back geven
    Leerlingen kijken aan de hand van het programma van eisen of de game van hun klasgenoot daaraan voldoet en geven hun feed back.
  • Geef ze ruimte om te verbeteren
    Door hun game te testen en de gekregen feed back kunnen de leerlingen verder verbeteren.
  • Laat leerlingen evalueren
    Leerlingen brengen onder woorden wat ze hebben geleerd.

Als docent ben je op die manier bezig met ze 21e eeuwse vaardigheden aanleren als: creatief denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken en mediawijsheid (B2: begrijpen hoe media gemaakt worden, G1: apparaten, software en toepassingen gebruiken, C2: content creëren).

Meer weten? Interesse in mijn docententraining? Neem contact op!

Lees ook: Hoe jongens en meisjes games maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *