Digitale communicatie is altijd meta

Als je aan het twitteren, facebooken, mailen, chatten, whatsappen, kortom met digitale communicatie bezig bent, zit je voortdurend op meta-niveau. Je typt namelijk niet alleen je tekstje, je bent ook gelijk bezig met de vraag hoe het over komt. Want, zoals we in de begintijd van de mail hebben geleerd, het kan nogal eens fout gaan.

Digitale communicatie maakt dat je makkelijk over de schreef gaat, omdat je geacht wordt snel te reageren en je geen signalen van de ander ziet die je zouden kunnen afremmen. Je bent gedwongen kort en bondig te zijn, je kunt geen non-verbale signalen toevoegen en je bericht kan al dan niet bedoeld in de openbaarheid komen. Dus is het handig extra boodschappen mee te geven.

Extra betekenis

Uitmaken via Facebook

Hanna Bervoets had het een tijd geleden over DINOCO: ‘DIgitale NOn-geschreven COmmunicatie: ‘Gedrag rondom het schrijven/sturen van digitale berichten dat een extra betekenis of motivatie verraadt’. Dit zou je dan ook bewust in kunnen zetten.

Bijvoorbeeld: iemand ‘per ongeluk’ een bericht sturen dat voor een ander bedoeld was, zodat de ontvanger ziet wat voor uitstekende relatie jij met die ander hebt.

Nog meer DINOCO-mogelijkheden:

  • Uiteraard het gebruik van smileys, om aan te geven:
    ‘Was maar een grapje!’ of ‘Ik wil dat je dit NU doet maar ben geen bitch hoor’.
  • Gedachtepuntjes gebruiken om uit te drukken:
    ‘Zoiets ongeveer’, ‘Hmm tsja, ik weet het niet hoor’.
  • Woorden in hoofdletters om bijvoorbeeld te zeggen:
    ‘Ik word hier zo boos van!’ Of ‘Dit is echt heel belangrijk!’
  • Spelfouten expres laten staan, waarmee je kunt aangeven:
    ‘Ik ben ook maar een mens’ of ‘Ik ben druk’.
  • Iemand cc-en waarmee je bijvoorbeeld wilt laten weten:
    ‘Dit is menens.’ ’Ik heb echt geen tijd jou een aparte mail/tweet te sturen’.
  • Iets via je mobiel versturen zodat er ‘sent from my iPhone’ bij staat, terwijl het ook via de pc had gekund, omdat je wilt laten zien:
    ‘Ik ben onderweg en heb een interessant leven/geen tijd nu voor jouw vraag’.
  • Juist wel of niet automatisch locaties toevoegen aan je Facebook en Twitter berichten:
    Zie punt hierboven.
  • Je herhaalt de laatste letter (als in: ‘ik heb zo’n zinnn’), waarmee je zegt:
    ‘Ik ben een intens mens’.
  • Als 40-plusser jongerentaal gebruiken als ‘me moeder’ ‘swag’ en kk enzo, om uit te drukken:
    ‘Ik ben hip en op de hoogte en ben niet saai zoals alle andere volwassenen’.

Het probleem blijft echter dat je niet zeker kunt weten of de ontvanger je boodschap ook op die manier interpreteert. Zelfs je beste vrienden niet, dus laat staan collega’s. Met online communicatie kan en moet je dus bewuster en voorzichtiger omgaan dan in real life om misverstanden en escalatie te voorkomen.
Hoe doe je dat?

  • Verstuur geen berichten vanuit emotie. Slaap er een nachtje over of schakel over op offline communicatie.
  • Maak vooral duidelijk HOE je iets bedoelt.
  • Verplaats je in de ander, ook al is het ‘maar’ een moderator.
  • Stel regelmatig online vragen op meta niveau. Dus vraag hoe iemand iets bedoelt in plaats van het aan te nemen.
  • Pak misverstanden gelijk aan, voordat het escaleert en heel Twitter over gaat.
  • Lees je berichtje eerst even na voordat je het verstuurt.
  • Gebruik bij een mail e.d. in ieder geval de eerste keer aanhef en afsluiting, dat is wel zo netjes.
  • Bedenk dat digitale berichten al gauw bot kunnen overkomen. Tenzij je als doel hebt op tenen te trappen, kun je dus maar beter je tekst zo vriendelijk mogelijk inkleden.

Wat zijn jouw DINOCO trucs? Ik hoor ze graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *