Dit filmpje gebruik ik niet in de klas en dat zit me dwars

‘Mevrouw wilt u dit filmpje zien? Het is wel een beetje seksistisch hoor’. Vervolgens zit ik op de pc van een studente een viral smartphone filmpje te bekijken van een jongen die een meisje vingert in de disco. De jongen heeft er duidelijk veel schik in en maakt er een performance van. Het meisje ligt in extase achterover.

Ik heb waarschijnlijk iets gemompeld van: ‘Hm apart dat je dit allemaal zo van jezelf laat zien.’ En ik wilde zeggen dat seksistisch iets anders betekent. Maar ik was te verbluft om er op dat moment ook maar iets zinnigs mee te kunnen doen. In mijn les mediawijsheid nota bene. Dat zit me wel dwars.

Ongepaste filmpjes

disco

Bron: Pixabay

Uiteraard zie ik als intensief mediagebruiker en docent mediawijsheid wel vaker ongepaste en nare filmpjes voorbij komen. Alleen kijk ik er dan niet naar. Ik hoef Patricia Paay niet te zien seksen. Of IS te onthoofden. Filmpjes van levend gevilde konijnen en andere dierenbeulerij laat ik ook aan me voorbij gaan. Ik wil daar niet mee geconfronteerd worden. Dan ben ik maar een watje.

Ik begrijp ook totaal niks van die mensen in de disco. Zo’n volkomen gebrek aan gêne. De behoefte om zoiets privés met de discogangers en de rest van wereld te delen. Waarom in vredesnaam? Mediawijsheidlessen als ‘Pas op met wat je op internet zet, het gaat er maar heel moeilijk weer af’ hebben in dit geval geen zin: deze mensen wíllen juist door zoveel mogelijk mensen online bekeken worden (ik ga er maar vanuit dat dit ook voor het meisje geldt). Ik denk dat ze volkomen schijt hebben aan de mogelijkheid dat je toekomstige of huidige baas ook meekijkt. En wellicht willen ze een carrière in de porno: dan is deze publiciteit alleen maar mooi meegenomen. Het zou dus raar zijn juist dit filmpje aan te grijpen om studenten deze lessen mee te geven, toch? En daarbij zie ik niet zo zitten dit op het digibord te tonen.

Digitale identiteit

Soms staan de normen en waarden van anderen zo ver van je af dat het voor een docent lastig is het te bespreken in de klas. Je leerlingen allerlei vragen stellen over een dergelijk filmpje om ze bewust te maken van hun eigen gedachten en gedrag is lastig als je er zelf geen antwoord op hebt. Dan blijft het zo in de lucht hangen. Wat ik mijn studenten meegeef is hoe ze hun digitale identiteit kunnen managen en beschermen. Onder andere met de tips van Bits of freedom. Maar ook door ze bijvoorbeeld een website over zichzelf te laten maken.

Hoe pak jij het aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *