Docent, laat social media voor je werken!

Ruim 3 jaar zit ik nu op Twitter. Het was destijds de laatste in de rij van de social media die ik gebruikte. Facebook kwam ver daarvoor. En MySpace, Hyves, LinkedIn… enz.

megafoon soial mediaFacebook maakte voor mij toen gewoon more sense. Je had je vriendenclubje waar je iets tegen zei en andersom. Hyves kon je leuk customizen en was heel gebruiksvriendelijk. MySpace was erg leuk als je een bandje managede (zoals ik) en vooral foto’s van repetities en muziek erop wilde zetten.

Maar Twitter was voor mij een soort roepen in de woestijn. Hoorde iemand mij eigenlijk wel? En wie dan? Ik kreeg geen reactie op mijn tweets en vond er weinig aan. Waar ga je het over hebben als je niet weet wie er naar je luistert?

Mediawijsheid

Dit veranderde pas toen ik mij met mediawijsheid ging bezighouden en dus op Twitter een doel had gevonden. Nu is Twitter voor mij het belangrijkste kanaal geworden. Facebook is vaak de gezelligste, maar uit Twitter haal ik het meest qua contacten en informatie.

Ik sprak laatst een docent in wiens klas ik een mediawijsheidles gaf. Hij was zelf ook actief op Facebook verzekerde hij mij, en was vrienden met sommige leerlingen. Waar hij het dan op Facebook met ze over had? Gewoon wat vakantiefoto’s uitwisselen enzo.

Liefde voor het vak

‘De mens achter de docent’ laten zien op social media is natuurlijk leuk, maar het zou zoveel interessanter kunnen zijn. Maak er een verdieping van je les van. Geef je geschiedenis? Schiet wekelijks plaatjes, stel er een vraag bij en laat je leerlingen vertellen. Ben je decaan? Geef je leerling een lijstje van interessante mensen en groepen die ze kan volgen op Twitter of LinkedIn. Maak een projectgroep aan op Facebook oid waarbinnen leerlingen het weekthema kunnen bediscussiëren. Zoek of zet handige filmpjes op YouTube en plaatjes op Pinterest die de lesstof verduidelijken. Breng je liefde voor je vak over!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *