Goed voornemen voor de ZZP’er: meer strategie in je online marketing

Wij ZZP’ers hebben minder tijd, budget en gespecialiseerde kennis dan grotere bedrijven met een marketingcommunicatie team. Daarom moeten het doen met online marketing ‘light’: behapbare en slimme marketing.

Bron: Pixabay

“Zit je nou al wéér naar die vampiers te kijken?” Huisgenoot Y begrijpt totaal niet wat ik aan die serie vindt. Ik kijk dus vooral als hij er niet is want dat commentaar de hele tijd vind ik niet fijn. Ik ontspan gewoon graag met tv-series waar ik niks aan heb. Voor de lol. Ga ik daarna wel weer met strategie en beleid serieus verder met mijn leven.

Naast bingen heb ik mijn kerstvakantie aan online marketing besteed. Heb flink wat updates aan mijn site gedaan. Zoals een nieuwe Over mij pagina. Ik heb een e-book uitgebracht. Ben verder gegaan met de ondernemerscursus die ik zelf volg. En aan het adverteren geslagen op Facebook.

Best veel eigenlijk, als ik het zo opsom. Dat is soms het nadeel van ZZP ‘er zijn: dat je veel/alles alleen moet uitzoeken. Maarja, dat vind ik leuk en niet erg (meestal dan).

Ondernemers en social media

Dat geldt lang niet voor iedereen, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel over ondernemers en social media. De grootste groep is die van de minimale social media gebruikers: zij posten 1x per maand iets op hun zakelijke account. Die groep is dan ook meteen het meest ontevreden over de opbrengst van social media. Da’s niet zo vreemd!

Als je er echt wat aan wil hebben, zul je elke dag tijd moeten steken in je Facebook/Instagram/LinkedIn bedrijfspagina en/of Twitteraccount (en website). Anders ben je te weinig zichtbaar. Omdat er te veel andere berichten zijn. Maar ook omdat zo’n social media platform je berichten minder aan anderen zal tonen. Vergelijkbaar met je site wanneer je daar weinig nieuws op zet. Dan zak je ook steeds verder weg in de zoekresultaten.

Doe het ergens voor

Berichtjes posten heeft alleen maar zin als je het ergens voor doet. En niet, zoals ook uit dat onderzoek naar voren komt “omdat het moet”.

Met social media kom je op een laagdrempelige, goedkope manier in contact met potentiële klanten. Hierdoor snap je steeds meer van je doelgroep. Zodat je daar steeds beter op kan inspelen met je aanbod. Als je het goed doet ga je mensen naar je toe trekken en ervoor zorgen dat het klanten worden.

En krijg je meer verkeer op je site, door bijvoorbeeld een landingspagina met een bepaalde actie op je site te zetten en dit te promoten via je social media kanaal. Zo houd je je website relevant voor zoekmachines.

Wij ZZP’ers hebben minder tijd, budget en kennis mbt online marketing dan grotere bedrijven met een heel team. Daarom moeten het doen met online marketing ‘light’.

De belangrijkste stappen op een rij:

  1. Breng jezelf in kaart: je doel met je bedrijf, waar jij goed in bent, wat je aanbiedt, wat klanten van jou vinden. Dit is je uitgangspunt van al je communicatie op je site en social media.
  2. Bepaal je doelgroep. Wie nemen jouw dienst/product af? Man/vrouw, ondernemers, aanstaande moeders, mensen met inkomen boven de 40.000, muzikanten?
  3. Bepaal welk social media kanaal je kiest. Waar kan jij goed mee overweg en waar zit je doelgroep op?
  4. Bepaal wat je wil bereiken met online marketing. Beroemd worden? Meer klanten? Bewustwording?
  5. Bedenk alvast waar je het over gaat hebben.
  6. Maak je pagina op FB/Instagram/Linkedin of je account op Twitter aan en ga mensen uitnodigen/volgen.
  7. Ga zaaien: geef tips, en vraag je contacten van alles, geef gratis weggevers, zet er leuke filmpjes en foto’s op enz.
  8. Maak advertenties om meer bereik te krijgen voor je pagina (zorg wel dat je hier eerst meer over te weten komt, zodat je geen geld weggooit).
  9. Evalueer van tijd tot tijd hoe het gaat en wat het je oplevert.
  10. Plan dit allemaal in, zodat je ook tijd over houdt voor je werk en totaal nutteloze zaken 😉

Meer tips? Like mijn Facebookpagina en ik hou je op de hoogte!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *