Ik mis de onderneemsters van mijn generatie online

“Ik heb een selfie stick gekocht” vertelde ik onlangs giechelig op een verjaardag. “Was die nog wel ergens te krijgen dan?” vroeg mijn zwager droog. Nou, dat was niet meegevallen inderdaad. De winkels in de buurt hadden hem niet meer. Online gelukkig wel. Ik loop duidelijk niet voorop hiermee.

Terwijl ik vanaf het begin van internet (nouja, toen het voor de gewone sterveling bereikbaar werd) erdoor werd gegrepen. Ik herinner me nog steeds de reclame van mijn eerste provider: Zonnet. Je hoorde een Franstalig meisje ‘Contact’ zingen. De zon kwam op in kantoren en bibliotheken. Het gaf mij het inzicht dat je via internet met iedereen over de hele wereld kon communiceren. Om ideeën uit te wisselen en jezelf zo verder te ontwikkelen.

Dat heb ik sindsdien dan ook gedaan, voor mezelf en professioneel. Urenlang in een flow pielen met photoshop en filmpjes. Websites maken. Social media leren benutten. Bloggen. Zonder online informatie en feed back van anderen was me dit allemaal niet gelukt.

Meer wijsheid online

Foto Muriel Warners/2MW met selfie stick

Op de een of andere manier lijkt dit laatste nu een beetje verdwenen. De online wereld lijkt gedomineerd door schreeuwers en gladde pakken. Er is heel veel content, maar ik mis iets. Ik mis de vrouwen van mijn generatie. Die onderneemsters die echt iets willen betekenen voor de maatschappij. Die verbondenheid en verandering nastreven. Die staan voor hun missie. En die vinden dat het om de inhoud moet gaan, niet om het plaatje.

Hun wijsheid zou ik zó graag meer willen zien online. Maar deze onderneemsters zijn niet gewend zichzelf op de borst te kloppen. Het zit niet in hen om op een ‘kijk-mij-eens-geweldig-bezig-zijn’ manier voortdurend alles wat ze doen bij anderen door de strot te duwen. Dat snap ik heel goed. Ik ben tot nu toe ook nog niet openbaar gegaan met die selfie stick.

Je wil gewoon bezig zijn met je vak, en dat is niet marketing of klooien met digitale tools. Je doet voor je gevoel al best veel aan zelfpromotie. Je zit op LinkedIn en Facebook, je hebt een site en flyers. En zoveel levert dat nou ook weer niet op. Je hoopt eigenlijk dat het een beetje vanzelf gaat. Dat mensen je googlen en op je site uit komen (dat gebeurt weleens namelijk) en dan gewoon iets van je kopen. Dat het via via gaat. Maar je weet ook wel dat het nu niet zoveel oplevert als je zou willen.

Laat je persoonlijkheid zien

Er is iets waar ik achter ben gekomen na veel teleurstellingen en frustraties. Iets wat eigenlijk zo logisch is omdat je het zelf ook zo doet. En dat is dat door de overstelpende hoeveelheid informatie en aanbod op internet mensen niet meteen klikken op je product of dienst en tot de koop over gaan. Als ze het al onder ogen krijgen. Dus alleen maar een bericht online zetten met ‘ik geef dan en dan pianoles’, daar red je het niet mee.

Ze moeten je eerst een beetje leren kennen en vertrouwen, die potentiële klanten. En dat betekent dus dat je je persoonlijkheid moet laten zien. En net als op een netwerkborrel of een gesprek in de kroeg doe je dat niet door je CV op te sommen. Je luistert, vertelt iets leuks, gaat in op wat de ander zegt, enzovoorts. Kortom: je maakt contact door echte interesse. Dat kan online ook.

Ik wil je graag laten zien dat je met je bescheidenheid, eerlijkheid, creativiteit, wijsheid en de nodige luchtigheid ook een heel eind kan komen op het gebied van content marketing en personal branding. Dat je je zelf kunt promoten op een manier die bij je past. Die recht doet aan wie jij bent. Zodat je met plezier verder bouwt aan je online ‘brand’ om met je bedrijf te kunnen bereiken wat voor jou belangrijk is.

Wil je hier meer over weten? Stuur me even een berichtje!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *