Internet inzetten voor studiekeuze

Mijn nichtje is bizar genoeg alweer 16, zit in de 5e klas havo en worstelt zoals zovelen van haar leeftijd met haar toekomst.

Ze gaat naar wat open dagen binnenkort, heeft een gesprek gehad met haar decaan en uiteraard vele met haar ouders. En dat is het zo ongeveer.

Beslissing nemen

levensvragenIk sprak met een studiekeuzevoorlichter, deed wat onderzoek op internet en ben tot de conclusie gekomen dat er op dit gebied helemaal geen fluit is veranderd. De studiekeuzebegeleiding vanuit school is vaak nog net zo elementair als toen ik zelf voor die vreselijk moeilijke beslissing stond (die achteraf niet eens de juiste bleek).

Van de ook nog geregeld gebruikte beroepskeuzetests word je eigenlijk niet echt veel wijzer. En open dagen zeggen meestal niets over de stof, de docenten, het studentenleven. Maar bovenal heb je tijdens je school vaak niet goed kunnen leren waar je goed in bent en waar je hart ligt.

Internet strategisch inzetten

Het verbaast mij dat scholen en scholieren zelf niet wat vaker internet hiervoor inzetten. Ouders en scholieren zullen allemaal wel de sites van onderwijsinstellingen op zoeken. Maar dat is eenrichtingsverkeer.

Het internet doelgericht gebruiken om uit te vinden wat je wil worden en daar strategisch aan werken is er echter meestal niet bij. Het strategisch inzetten van internet, is van de mediawijsheidcompetenties sowieso de minst gebruikte in het onderwijs, zo bleek o.a. uit dit onderzoek van Amber Walraven.

Terwijl de online wereld juist volop mogelijkheden biedt om laagdrempelig je talenten te ontdekken, te netwerken, aan je online imago te sleutelen en veel meer waarmee je je leven richting kunt geven.

Enkele tips:

  • Faciliteer en monitor een Facebookgroep waar oud-scholieren hun ervaringen aan scholieren vertellen.
  • Leer jongeren doelgericht mensen en organisaties op social media volgen zodat ze kunnen zien wat zo’n soort beroep allemaal behelst.
  • Laat leerlingen nadenken over de kwaliteiten van een goed online profiel, en laat ze er een maken van zichzelf of hun buurman/vrouw.
  • Leer leerlingen goed zoeken en onderscheiden zodat ze niet verlamd raken door enorme hoeveelheden informatie op het web.
  • Laat jongeren spelen met zelftests op internet (zoals breintest, welk Hobbit-personage ben jij, test je zelfwaardering, enz. enz.) en bespreek wat er wel en niet van klopt.

Meer tips, advies of gastlessen? Huur mij in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *