Je hoeft niet per se een bedrijfspagina op LinkedIn

Als ondernemer word je doodgegooid met marketing-adviezen, zoals een bedrijfspagina op LinkedIn. Maar dat hoeft voor jou niet per se te gelden.

Bedrijf op LinkedIn ZZPZe is op een social media cursus geweest via het UWV. “Ze zeiden dat ik een bedrijfspagina op LinkedIn moet hebben. Omdat dat veel beter is voor je zichtbaarheid dan alleen een persoonlijk profiel. Kun je me daar bij helpen?”

Ik doe eerst even wat onderzoek naar de voordelen van een bedrijfspagina op LinkedIn. Ik zit er zelf ruim 8 jaar op, waarvan 6 als zelfstandig ondernemer. Met alleen een persoonlijk profiel, want ik heb er nooit serieus aan gedacht om een pagina voor mijn bedrijf te maken.

Ben ik nu van alles misgelopen?

Zichtbaar voor zoekmachines

Net als op Facebook heb je eerst een persoonlijk profiel nodig om een bedrijfspagina op LinkedIn te kunnen maken. En ook net als op Facebook kun je alleen met een bedrijfspagina advertenties plaatsen. Daarmee kun je je zichtbaarheid enorm vergroten.

Andere voordeel van een bedrijfspagina op LinkedIn is dat je statistieken erbij krijgt, zodat je wat meer inzicht hebt in wie jou volgen. En je schijnt inderdaad met een bedrijfspagina op LinkedIn beter vindbaar te zijn voor zoekmachines, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt.

Dat kan dus best interessant voor haar zijn. Alleen is het dan wel weer een pagina erbij op social media die ze moet bijhouden. Dat moet nog wel te behappen zijn. Daarbij is je persoonlijk profiel op LinkedIn als ZZP’er toch al zakelijk. Dus kun je ook van daaruit je zichtbaarheid vergroten en connecties leggen.

Ik kijk eens naar haar persoonlijk profiel op LinkedIn. Daar kan veel aan verbeterd worden. Een professionelere profielfoto, een pakkender tekst in de samenvatting, doordacht gebruik van zoektermen. Verder heeft ze nog nauwelijks contacten op LinkedIn. Terwijl ze een heel sociaal persoon en een echte netwerkwerker is. Ze kan heel veel zakelijke relaties en vrienden toevoegen en zinnige bijdragen leveren op hun timelines.

Linkedin bedrijfspagina of groep?

Laten we daar nu eerst maar eens mee starten, vertel ik haar. Die bedrijfspagina kan altijd nog. Bovendien zou als idealistische ZZP’er een LinkedIn groep wellicht interessanter voor haar kunnen zijn. Ze wil mensen bij elkaar brengen om elkaars verschillende culturele achtergronden te leren kennen. Dat zou ze daar kunnen doen. Maar dat kan ook in een Facebookgroep. Ze zal moeten gaan uitvinden wat voor haar en haar doelgroep het beste werkt en dit opnemen in haar contentmarketing strategie.

Het is goed om te weten welke mogelijkheden er allemaal zijn om je online te profileren als ondernemer. Maar algemene adviezen hoeven voor jou niet per se te gelden. Bedenk vooral of het bij jou, je doelgroep en je doel past en het juiste moment ervoor is. Kom je er niet uit, dan help ik je daar graag bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.