Laat jezelf wél zien online

Jarenlang hebben wij mediawijze volwassenen er bij kinderen en jongeren ingeramd dat ze heel voorzichtig moeten zijn met het delen van persoonlijke informatie op internet. Dat ze gesloten accounts moeten gebruiken. Niet zomaar vrienden moeten worden met Jan en Alleman. Geen foto’s in beschonken staat of halfnaakt moeten delen. Met als gevolg dat er nu bijna niks van ze is te vinden online. En dat is ook weer niet handig.

Vlogging Taylor Hobbs

Vlogster Taylor Hobbs

Ik geef geregeld les op het HBO en MBO. Dan gaan we websites maken, een presentatie of een LinkedIn profiel. En dan hebben we het over personal branding.

Het is goed dat je je persoonlijke berichten afschermt zeg ik dan. Maar als je straks op stage gaat, een baan of klanten gaat zoeken, dan ga je sowieso gegoogeld worden. Dus dan is het wel handig dat ze iets over jou vinden. Iets waardoor ze gaan denken: dat lijkt me een leuk persoon met goed zicht op haar/zijn vakgebied, laat ik daar eens contact mee opnemen.

Goede eerste indruk via internet

Het is dus belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt via internet. Dat is met behulp van alle sociale media en digitale tools een makkie zou je zeggen. Toch merk ik veel terughoudendheid bij mijn studenten. Het is voor hen lastig te bedenken wat ze dan wél willen delen met de rest van de wereld, ook omdat hun interesses en visie daarop zich nog zo aan het ontwikkelen zijn. En dan zijn er de twijfels: wie zit er nou op hen te wachten?

Daarom zijn vloggers (video-bloggers) eigenlijk best stoer. Het is gedurfd om iedere keer weer jezelf voor het oog van iedereen op de camera te zetten. Niet dat ze nu per se allemaal vlogger moeten worden, want dat moet je wel echt willen, maar ik denk dat mijn studenten best wel wat van hen kunnen leren (en dan heb ik het dus even niet over de inhoud van de vlogs).

En veel daarvan zie ik terug in de 21st century skills.

Gedrevenheid

Je moet als vlogger toch wel minimaal elke week met een filmpje komen. Sommigen vloggen elke dag. Overal moet je een idee voor je video-dagboek in zien en bedenken hoe je het gaat aanpakken. Je leven staat ten dienste van het vloggen. Ook de eerste periode waarin het misschien nog niet zo goed gaat, of wanneer je het eigenlijk niet meer aan kan.

Ondernemerschap

Met vloggen kun je behoorlijk veel verdienen. Bijvoorbeeld door reclamefilmpjes toe te laten die YouTube voor je vlog plaatst. Maar ook door deals te sluiten met bedrijven en organisaties en bepaalde producten te gebruiken (Sluikreclame mag overigens niet meer). Je moet dus veel van marketing weten, zakelijk zijn en goede keuzes maken. Bijvoorbeeld door het geboden geld op een heel andere manier te gebruiken:

Band met doelgroep creëren

Goede vloggers weten een niche te vinden en bij die kijkers een gevoel van vertrouwdheid op te roepen. Alsof een vriend of vriendin tegen hen staat te praten. Of een vriendengroep, waar ze graag bij zouden willen horen.

Vloggers laten vaak veel van zichzelf zien om die betrokkenheid van de kijkers vast te houden. Die worden voortdurend verleid tot interactie: liken, commentaar achterlaten, de vlogger een opdracht geven enzovoorts.

Vloggers en YouTubers (3) – vloggen en de werkelijkheid

Omgaan met allerlei type mensen en situaties

Dat je als vlogger veel over jezelf kan afroepen werd wel duidelijk door ‘hood’vlogger Ismail Ilgun. David Koster van Top Notch, het bedrijf dat hem nadien heeft gecontracteerd:

“Hij werd op dat moment van alle kanten aangevallen door traditionele media, waar hij niet bekend mee was. Dat was een heel confronterende situatie waarin je wordt overspoeld door emoties. Ik had het zelf anders gedaan, maar ik vind het logisch dat hij zo reageerde.”

Koster gaat Ismail ‘zoveel mogelijk helpen en begeleiden in wat hij doet.’ Koster: “Een vlogger bepaalt zelf wat hij/zij wel of niet filmt en laat zien aan alle kijkers. Ismail laat gewoon de realiteit zien aan zijn kijkers, en dat is wat ze graag zien. Dat is wat ik ook graag zie als fan van Ismail. Natuurlijk heb ik wel een mening over bepaalde zaken, maar ik wil het liefst zoveel mogelijk zien van alle vloggers die ik check. De realiteit kan ik waarderen, ik laat die mensen graag in hun waarde.

Toch ontkom je er als vrije vlogger niet aan na te denken over je voorbeeldfunctie, zeker als je jonge kijkers hebt. En zul je moeten leren omgaan met onaardige reacties, de media en iets te enthousiaste fans.

Meer weten over vlog-les of personal branding op school? Neem contact op!

Zie ook: Let’s YouTube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *