Met social media leren over jezelf

Er zitten inmiddels zo’n 2,5 miljard mensen op internet, vertel ik aan kinderen van de basisschool. Als jij straks een website gaat maken, kunnen die hem allemaal zien.

Maar er zijn nog heel veel andere websites natuurlijk, zeg ik dan. Dus als je wilt dat ze de jouwe ontdekken moet je wel een leuke hebben. Vertel dus iets waar je veel van weet. Zorg ervoor dat ze iets leren van jou en je website. Maak het gezellig met plaatjes en filmpjes. Zet niet alles op de homepage maar verdeel het op een logische manier over verschillende pagina’s.

Zo leer ik ze over de openbaarheid van internet, usability, en ze leren nadenken over zichzelf. Want wat vinden ze nou eigenlijk echt leuk, waar weten ze veel van? Rond hun 8e komt dat vaak neer op Loom bandjes, lego of Frozen. Dat vereist dus wat meer doorvragen.

jongere-spiegelIdentiteit

Maar ook als ze ouder worden zijn internet en social media goed in te zetten voor de ontwikkeling van hun identiteit.

Vraag bijvoorbeeld eens door op selfies. Wat willen ze ermee zeggen over zichzelf? Komt dat ook zo over?

Laat ze zichzelf Googlen. Wat vinden ze over zichzelf op internet? Is dat hoe ze (professioneel) willen overkomen?

Social media en loopbaan

Voor het maken van lastige (en steeds belangrijkere en duurdere) keuzes in hun loopbaan zoals welk profiel, studie en beroep, hebben jongeren identiteitsbesef nodig. Anders worden ze overspoeld door meningen en informatie, vooral op het web.

Voor het kiezen van een profiel op de middelbare school kunnen zij de alternatieve profielkeuze’test’ maken die ik heb ontwikkeld met scholieren.com. Het zet vooral aan tot zelfonderzoek.

Ook voor het ontwikkelen van een online personal brand moeten ze goed weten wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze zich daarmee profileren (zie de serie die ik voor het Nova College heb geschreven). Want dat kan pas echt werken als het ook echt is.

Lees ook: Internet inzetten voor studiekeuze

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *