Wie gaat de online communicatie naar kinderen en ouders verbeteren?

Sinds deze zomer ben ik ineens pleegmoeder. Tijdens de rollercoaster van emoties en steeds weer andere beslissingen, heb je behoefte aan eenduidige online informatie.

Gewoon, dat je op een schoolwebsite meteen ziet hoe laat het kind er moet zijn. Wat de opvang kost en hoe je dat regelt. In een eenvoudige overzichtje op de homepage of via een app. En het liefst voor een paar scholen in de buurt tegelijk.

Ouder en kind op internetVeelal moet je je echter door ronkende teksten heen worstelen. “Wij vinden het belangrijk dat een kind zich optimaal ontwikkelt en veiligheid op onze school is een belangrijke voorwaarde daarvoor.. enz.”. Lijkt me vanzelfsprekend. Dit staat zo ongeveer op elke schoolwebsite. Dus ik denk niet dat dit een ouder enthousiasmeert.

Wie is je doelgroep?

Organisaties die met kinderen werken hebben vaak niet eens informatie voor die kinderen zelf.

Zo zou mijn pleegzoon in eerste instantie naar een tehuis gaan voor observatie. Om hem voor te bereiden op dat verblijf, wat hij uiteraard eng vond, bekeek ik samen met hem de website.

Hij had vragen als: ‘Hoe ziet het gebouw er van buiten en binnen uit?’ ‘Moet ik op een bepaalde tijd naar bed en ook weer opstaan?’ ‘Kan ik daar wel naar mijn favoriete Tv-programma’s kijken?’ ‘Is er eigenlijk wel een TV??’ ’Mogen de pleegouders op bezoek komen?’ ‘Is er ook een zwembad?’ (We waren pas daarvoor bij een camping met zwembad geweest). ‘En als er een zwembad is, kan ik dan zwemles krijgen?’

Helaas werd geen enkel van zijn vragen beantwoord.

Na een mail van mij beaamde de organisatie dat het inderdaad een groot gemis was, maar dat het ‘in de toekomst’ zeker zou worden aangepakt.

De rest van de informatie op dat soort sites is vaak geschreven vanuit zorg-perspectief, dus heel veel tekst, op HBO-niveau, met jargon. Of je komt in een woud van subpagina’s terecht waar het moeilijk navigeren is. Veel te ingewikkeld voor de lager opgeleide ouders/verzorgers, laat staan kinderen, zeker als die ook nog eens in enorm stressvolle situaties verkeren.

Ik heb mijn diensten al aangeboden. Maar er is bij deze organisaties natuurlijk structureel gebrek aan tijd en geld om dit eens goed op poten te zetten.

Een heldere (online) communicatie die aansluit bij de doelgroep(en) is mijns inziens juist in de educatie en de zorg essentieel. Daar draait eigenlijk de hele business op. Hoe kan dit nu worden opgelost?

2 gedachten over “Wie gaat de online communicatie naar kinderen en ouders verbeteren?

  • 2 september 2014 om 10:16
    Permalink

    Goed stuk, Muriel! Binnenkort gaat onze vernieuwde website online. Ik ga gelijk met andere ogen kijken 😉

    Succes met je pleegzoon, hoop er gauw alles over te horen!

    Groeten Manuela

  • 3 september 2014 om 11:17
    Permalink

    Dankjewel Manuela, ben wel benieuwd naar jullie site!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *