Pakkende teksten schrijven over jezelf, hoe doe je dat?

Pakkende teksten schrijven over jezelf en je bedrijf is echt lastig. Het gaat erom dat je uit alle dingen die je kan vertellen datgene kiest waar een ander wat aan heeft.

Ben ik een grappige doorzetter? Een creatieve verbinder? Een rots in de branding? Iemand die kwaliteit levert? Hoe je jezelf ook omschrijft op LinkedIn, je website, Facebookpagina, waar dan ook: het klinkt vaak cliché. Holle frases waar niemand zich iets bij kan voorstellen.

Pakkende webteksten om jezelf en je bedrijf te promoten zijn teksten die fascineren. Of op z’n minst even de aandacht vasthouden. Omdat mensen er gelijk een beeld bij krijgen. Dat betekent dus dat je uit al die dingen van jezelf datgene moet kiezen waar een ander wat aan heeft. Dat vraagt veel focus. En een poetsdoek om de blinde vlekken weg te halen 😉

Geen tijd op het web

We hebben allemaal geleerd om plus- en minpunten van onszelf te benoemen in sollicitatiegesprekken. Maar dan zit je face-to-face met iemand die doorvraagt (als het goed is). In ieder geval kun je dan een concrete situatie aangeven waarin je dan bijvoorbeeld ongeduldig bent. Om het dan vervolgens zo om te draaien dat het eigenlijk gedrevenheid is natuurlijk :-).

Die tijd heb je allemaal niet op het web. Mensen scannen in een paar seconden je profiel. Ze willen dan meteen snappen wat ze aan je hebben en daar een goed gevoel bij krijgen.

Ok, maar hoe schrijf je dan pakkende teksten over jezelf?

  • Neem de tijd om je doelgroep te leren kennen
    Wat vinden jouw (toekomstige) klanten belangrijk? Waar zouden ze echt bij gebaat zijn? Welke zoektermen typen ze in als ze op zoek zijn naar jouw aanbod?
  • Bedenk hoe jij hier met jouw aanbod en kwaliteiten op in kan spelen
  • Geef daar een concreet voorbeeld van
  • Schrijf dit kort maar krachtig op.

De formule:

  1. *Jouw bedrijfsnaam* Helpt/leert *doelgroep* met/om *dat wat ze lastig vinden* zodat ze dit *resultaat* behalen.
  2. Pakkende tekst over een persoonlijke situatie waaruit jouw passie blijkt. Liefst met een snufje emotie in!
  3. Korte beschrijving hoe en waarom je dit inzet voor je klanten.
  4. Call-to-action, liefst waar de bezoeker meteen door geïnteresseerd raakt. “Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken” is dat niet, omdat niet duidelijk is wat dit hem/haar oplevert.

Een pakkend verhaal over jezelf schrijven is lastig. Ik heb hem van mezelf ook al honderd keer aangepast voordat ik er blij van werd. En dan ben dus ervaren in schrijven en marketing hè! Het komt omdat je een blik van buitenaf nodig hebt. Kom je daar niet uit, dan help ik je graag.

Vind je dit een leuk blog? Meld je even aan en je krijgt hem elke week in je mail!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.