Storytelling: hoe zet je dat in voor je bedrijf?

Storytelling voor je bedrijf: het hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten.

Moet je als zelfstandige steeds verhalen vertellen over je bedrijf? Hoe dan?

Je hebt het waarschijnlijk best druk als ondernemer. Bent 1001 ballen in de lucht aan het houden. Om van alles in verhalen te gieten en ook nog eens online te zetten: daar heb je eigenlijk dus geen tijd voor.

storhtelling voor je bedrijf blog
Storytelling voor je bedrijf

Storytelling: je rode draad

Maar wat was nou ook al weer de reden van je bedrijf? De rode draad in je ondernemersbestaan/leven? Hou dat altijd in je achterhoofd bij elke update op je Facebookpagina, blogpost of Instastory. Of als je bij een netwerkborrel staat of een presentatie geeft.

Voor storytelling is het dus belangrijk dat je deze rode draad eerst voor jezelf helder hebt. Dit is je kern, je ‘why’, hogere waarde, of hoe je het ook noemt, waar vanuit je je verhalen gaat maken. Je bedrijfsverhaal, maar ook je stukjes-en-beetjes verhalen op social media. En als het goed is wordt die kern dan ook gereflecteerd in de verhalen van anderen over jouw bedrijf.

Waar elk van je verhalen aan zou moeten voldoen:

  • Een kop en staart hebben
  • Een feest der herkenning zijn
  • Geen droge kost zijn maar met gevoel geschreven (hoe jij je over iets voelde)
  • Beschrijvingen hebben zodat de lezer het echt voor zich ziet
  • Meteen to-the-point zijn, geen oeverloze intro hebben
  • Menselijk zijn, dus laat je onzekerheden en geworstel zien
  • Een ommekeer bevatten: ‘A story is a tale of struggle leading to change
  • En dus refereren aan je rode draad

Radar voor storytelling

Het hoeft dus echt niet steeds te gaan over je merk, maar heb het over waar jij betekenis aan hecht, wat jouw bedrijf betekenis geeft. Dat maakt het interessant voor je volgers. Je borduurt steeds voort op hetzelfde thema, dus je hoeft niet steeds iets volkomen nieuws te verzinnen. Maar bedenk wel leuke invalshoeken natuurlijk. Gebruik hiervoor tekst, vlogs, foto’s of alles tegelijk.

You have to say yes to things that scare you, otherwise you won’t have a very story-worthy life. (Fastcompany)

Om storytelling in te zetten voor je bedrijf ontwikkel je een soort radar. Alles wat je doet als ondernemer ga je ook in het licht zien van het verhaal dat je wilt vertellen. Veel tijd hoeft het dus niet te kosten, want je doet gewoon wat je doet, alleen maak je daar dan ook een verhaal(tje) van. Zo ben ik op bijgaande foto gewoon aan het werk en gebruik ik hem voor deze blogpost en een Instastory over mijn eerste werkdag op een nieuwe locatie. Waar ik geen enkele klant had, maar wat niet erg was. Met dat laatste refereer ik aan mijn thema, namelijk: ga staan voor jezelf.

Wil je helder krijgen wat jouw rode draad is en dit goed verwoorden? Doe dan mee met mijn workshop op 28 september!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.