Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal?

Elk verhaal heeft een Held nodig. Bedrijven zijn geneigd zichzelf in die rol te plaatsen. Maar er is een betere strategie met storytelling. Deel twee van mijn serie over het vertellen van verhalen voor je bedrijf.

We hebben de afgelopen maanden wat af staan klappen: voor zorgmedewerkers, docenten, postbezorgers…
Allemaal helden in de coronacrisis. Dat is mooi. Helden verdienen applaus.

Jij bent mijn held.

Je zag ineens je opdrachten gecanceld worden. Je moest als een malle gaan bedenken wat je daar aan kon gaan doen. Terwijl je je ondertussen grote zorgen maakte.

storytelling strategie voor je bedrijf

Je hebt de tijd die je nu ineens volop had, aangegrepen om je website onder de loep te nemen. Te kijken hoe je je bedrijf beter kan positioneren. Je bent misschien wel nieuwe diensten gaan aanbieden en druk bezig hier content voor te ontwikkelen.

Je wil op jouw eigen manier een steentje bijdragen aan de nieuwe maatschappij. En niet aan de zijlijn staan. Je wil ook niet afhankelijk zijn van anderen voor je inkomsten. Dus ben je elke dag hard aan het werk om de boel weer van de grond te krijgen.

Daarvoor krijg je mijn applaus!

Storytelling voor je bedrijf

Storytelling kan je in dit proces op meerdere manieren helpen:

  • Het trekt de aandacht van je publiek = potentiële nieuwe klanten
  • Mensen onthouden je beter = ambassadeurs voor je bedrijf
  • Ze snappen en waarderen waar je voor staat = merk-loyaliteit creëren
  • Je kunt jouw enthousiasme goed overbrengen = inspirerende marketing
  • Focus in je bedrijf en marketing = je weet waar je het over gaat hebben en bent consistent bezig op social media, je blog, nieuwsbrief.

Maar hoe pak je dit nou het beste aan? Wat is de beste strategie om storytelling in te zetten?

De Held in jouw storytelling strategie

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef: elk verhaal heeft een Held nodig. Bedrijven zijn geneigd zichzelf in die rol te plaatsen. In de trant van: “Kijk eens hoe geweldig we zijn” “Welke successen we allemaal hebben geboekt” “Wat voor fantastische methode we hebben ontwikkeld”. Om daar vervolgens uitgebreid over te vertellen. Je kent het wel.

Maar dat is vast niet hoe jij het wil en hoe je jouw potentiële klanten boeit en over de streep trekt. Hoe dan wel? Door van jouw ideale (of echte) klant de Held te maken. Dan kun je bouwen aan een effectieve storytelling strategie.

Waarom de klant als Held?

  • Identificatie: als je vertelt vanuit het perspectief van je klanten, herkennen zij zich in jouw verhaal en voelen ze zich meer betrokken bij je.
  • Soort zoekt soort: mensen werken graag samen met mensen die ze mogen en snappen. Klanten zullen dus eerder een merk kiezen dat qua ‘persoonlijkheid’ overeenstemt met henzelf.
  • Het gaat niet om jouw transformatie in de reis, maar om die van de klant (hierover meer in de volgende blog).

Dit betekent voor je website/blog/nieuwsbrief/social media verhalen dat het wel over jezelf mag gaan, maar alleen over dat wat jullie met elkaar verbindt. Jouw vroegere struggles is waar je klant ook mee worstelt, bijvoorbeeld. Alles mag, als je klant zich er maar in herkent en ze haar probleem of behoefte erin ziet. En je een Held hebt die past bij de visie en missie van je bedrijf.

Een paar voorbeelden van de Held in storytelling:

PS: de Held hoeft niet zo heldhaftig te zijn hè. Eerder niet eigenlijk, want ze heeft een Gids nodig! (Daarover lees je in de vierde blog.)

Ga door naar:
Storytelling uitleg: de behoefte van de klant (deel 3)
Of terug naar:
Wat is storytelling en hoe pas je het toe op je marketing? (deel 1)

Geen blog missen? Abonneer je dan even!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.