Dit is een heel sterk voorbeeld van storytelling

Een sterk voorbeeld van storytelling door Marie Forleo. Lees hier hoe je ook een pakkend verhaal met hart en smoel maakt over je bedrijf.

Vorige week was ik weer even mijn grote blokje om. Wind in de haren, beentjes aan het werk en relaxed om me heen turen. Ondertussen luister ik dan graag naar podcasts (lees hier hoe je dat doet).

Meestal op het gebied van inspiratie voor je business. Zoals bijvoorbeeld de Super Soul conversations van Oprah Winfrey.

Ik vind ze niet allemaal even goed hoor. Sommige sprekers zijn wel erg overtuigd van hun eigen waarheid. En die retorica-trend van herhalingen, dus elke zin starten met dezelfde woorden, vind ik bloedirritant.

Maar toen ik vorige week aan het wandelen was hoorde ik die van Marie Forleo van een paar jaar terug. Ik heb bij haar en haar team onlangs een copywriting cursus gevolgd. En die was heel goed, dus ik ben een beetje bevooroordeeld misschien. Hoe dan ook is haar verhaal echt een heel sterk voorbeeld van storytelling.

Kijk, luister en leer. De tekst gaat verder onder de video.

Wat jij hiervan kan leren:

  • Haar verhaal heeft een duidelijk punt: everything is figureoutable. Toevallig ook de titel van haar nieuwe boek 😉 Ze vertelt dit op verschillende momenten in haar verhaal. Zodat je het niet snel vergeet. Meer over je rode draad als ondernemer vind je hier.
  • Ze start met een emotionele en herkenbare situatie (relatieproblemen) en stelt zich hiermee kwetsbaar op. Waardoor je gelijk in haar verhaal wordt getrokken. Omdat je je verbonden met haar voelt.
  • Haar toon is luchtig, ze maakt grapjes: ook dit is aantrekkelijk. Privé-sores prima, maar maak het niet te zwaar graag. Het is geen therapie. Hoe je iets persoonlijks deelt als ondernemer lees je in dit blog.
  • Ze gebruikt beeldende taal: het oranje radiootje, haar moeder die op het dak staat, de renscène op het vliegveld, de ‘pinata’-tas. Zo maak je als luisteraar plaatjes in je hoofd. En die beelden blijven beter hangen dan lappen tekst.
  • Er zit een moment van inzicht en ommekeer in het verhaal. Namelijk als de grondstewardess vertelt dat ze te laat zijn en niet meer meekunnen met het vliegtuig. Marie neemt hier geen genoegen mee, want everything is figureoutable.
  • Ze eindigt haar verhaal met wat dit voor jou als luisteraar (ondernemers, haar doelgroep) betekent. Zo verbindt ze het met haar coachingbedrijf en haar visie. En voel je je direct aangesproken.

Meer weten over wat je met storytelling kan voor je bedrijf? Download dan hier jouw gratis e-book!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.