Waarom die Over mij-pagina op je site belangrijk is

Hoe is dit toch mogelijk. Ik schrijf al van kinds af aan. Heb op redacties gewerkt. Marketingcommunicatie bedreven. En dat al heel lang op het web. En toch heb ik al 6 versies van mijn Over-2MW-pagina geschreven en online gezet.

Allemaal versies waar ik een tijd tevreden mee was. Maar dan kwam ik toch weer tot andere inzichten en moest het weer anders. Als het mij al zoveel moeite kost, hoe vergaat het andere ZZP’ers dan die niet die achtergrond hebben?

Over mij pagina website
Violeta Vollmer – Other identity

In de loop der jaren heb ik aardig wat van die about-pagina’s gezien. Enkele uitzonderingen daar gelaten zijn ze meestal heel saai. Ze geven je als bezoeker het “Ja en? Wat heb ik daaraan?”gevoel.

En dat is zonde. Zeker als je bezoeker een potentiële klant of opdrachtgever is.

De juiste persoon

Is die dan zo belangrijk, die Over-pagina? Wie leest dat nou? Het gaat toch om je aanbod?
Het is allebei belangrijk, op een verschillende manier. Uiteraard moet je de bezoeker iets goeds en leuks te bieden hebben, wat past bij waar hij of zij naar op zoek is. Maar op je about-pagina laat je zien waarom jij de persoon daarvoor bent. Heb je hier eenmaal de juiste tekst te pakken, dan vormt die de leidraad voor jouw marketing mix. Dus ook voor je social media. Voor je hele bedrijf eigenlijk.

De neiging is om hier van die sollicitatiebriefachtige clichés voor te gaan gebruiken. “Ik ben een sociaal en hands-on persoon en zorg voor constante kwaliteit” (wat bedoel je daar eigenlijk mee?).
En om te vertellen wat je allemaal leuk vind in het leven: “Ik ben altijd gefascineerd geweest door kinderen” (waarom dan?), ik ben gek op parachutespringen en fotoshoppen (wat zegt dit dan over jou?).
En als in een CV al je relevante werkervaring op te sommen (sorry, maar who cares?).

Wat dan wel?

Iets wat raakt. Wat de kern is van wie jij bent en wat je doet. Waar de lezer zich in herkent.
Dat betekent dus dat je moet weten wat je ‘why’ is. En dit dan kort en krachtig én aansprekend verwoorden (of verbeelden). En dat is best eng. Want je geeft jezelf bloot. Je privé-sores hoeven we niet te weten. Maar dat gedeelte dat belangrijk is voor wat je aanbiedt wel.

Hoe lastig ik dat voor mezelf vind, bij anderen zie ik het wel. Dus post je about-pagina hieronder of op mijn Facebookpagina en ik geef je tips. Gewoon, omdat ik het belangrijk vind dat jij als hardwerkende ZZP’er met een mooie missie goed uit de verf komt online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.