Waarom je als onderneemster van 40+ online zichtbaar moet zijn

Werk niet mee aan het ‘onzichtbare vrouwen syndroom’. Maak jezelf online zichtbaar als onderneemster van boven de veertig.

Een groot voordeel van ouder worden is dat het je veel minder kan schelen hoe je over komt. Nadeel is dat je een oude kop hebt gekregen. Minder leuk om naar te kijken dan zo’n fruitige versie van jezelf. Maar online heb je daar tenminste allemaal fijne opfris-filters en apps voor 😊.

Marketing als ZZP’er

online zichtbaarheid onderneemsterIk merk bij andere onderneemsters van boven de 40 dat die vaak moeite hebben om zich online te laten zien. Je denkt aan je rimpels. Je niet meer zo dansende haar.

Misschien vind je het een eng idee wat Facebook of Instagram met je foto’s gaat doen. Zit je straks ongewild maandverband aan te prijzen. Of incontinentie luiers!

En je bent gewoon bescheiden: ‘Het gaat niet om mij, maar om wat ik doe.’ ‘Ik werk liever achter de schermen.’

Maar als jij ZZP’er bent, je eigen werk creëert en zelf je klanten moet zoeken, doe je aan marketing. En zoals je bij een netwerkborrel niet in boerka komt omdat je wil communiceren met mensen, zul je online ook je gezicht moeten laten zien.

Online zichtbaar worden als onderneemster

Als je huizen designt, sieraden of bijvoorbeeld eten maakt heb je een groot voordeel. Want dan kun je dat laten zien. Ik zit hoofdzakelijk achter mijn laptop, dus daarvan kan ik niet echt leuke foto’s maken.

Maar het gaat vooral om ‘moments not things’ die jou en anderen happy maken. Dus ook op Instagram.

Het is veel interessanter voor mensen om te zien hoe jij te werk gaat. En als dat vrij saai is om naar te kijken (zoals in mijn geval) of je werkt met kinderen of klanten die niet in beeld mogen, zul je dus creatief moeten zijn en iets anders moeten bedenken. Het gaat ook vooral om de combinatie van beeld en tekst.

Je bent je brand

Want ja het gaat WEL om jou. Jij bent je brand als ZZP’er. En daarbij is het je plicht naar mij en andere onderneemsters boven de veertig om jezelf te laten zien. Om jouw verhaal te vertellen, met kop en staart. Vind ik dan.

Dat heeft niks met ijdelheid te maken. Internet mag weten dat wij er ook zijn. Dat we niet uit beeld willen verdwijnen. En niet meewerken aan ‘het onzichtbare vrouwen syndroom‘.

Je foto’s op social media

En wat betreft die luiers: als jij een pagina die daarover gaat hebt geliked, kunnen jouw vrienden een advertentie te zien krijgen voor dat bedrijf met jouw naam en profielfoto erbij en de tekst dat jij dit leuk vindt. That’s all. (Had je maar niet die pagina moeten liken.)

Als weleens hebt geadverteerd op Facebook weet je dat je geen foto’s van Facebookgebruikers gaat zitten downloaden en gebruiken voor je advertentie. Dat zou raar en onethisch zijn en mag helemaal niet.

Foto’s die je op Facebook of Instagram zet blijven in principe alleen zichtbaar in dat netwerk. Als je zeker wil weten of er niks vervelends is gebeurd met je content kun je op je foto googelen. (Via afbeeldingen en dan op dat cameraatje tikken.)

Ben je klaar om achter de schermen vandaan te komen? Dan drink ik graag een keer koffie met je (live of online) om te kijken wat voor jou de beste strategie is.

Nieuwsgierig geworden naar wat ik op Instagram doe? Volg mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.